kaya نوشت ...

كاك محمد يوسف 

 سال های سال است که صدای گرمش در محافل آشناست .

آوای نرمش از طبیعت می گوید ، از صدای آب ، باد، باران .

از صدای آن پرنده که لانه می سازد.

از انسان می گوید واز آنچه برایش در تقلا است . از عشق ، از زندگی ، از هر آنچه که به او امید می دهد .او از وراء می گوید....  

 

» نوانما                       

 » کلیپ ۲۰۰۵                

*جهت دریافت نسخه ویدیویی۳ تراک از آلبوم این هنرمند با  سایت این هنرمند تماس حاصل فرمایید

+ نوشته شده در  چهاردهم اردیبهشت 1388ساعت 8:20  توسط kaya  | 

kaya/ گهگداری پیش آمده با خودت خلوت کرده باشی و  ترانه بخوانی ؟ ... حین کار ، رانندگی.

ده چمه سه ر ناله شکینی ... " عجب صدایی داشت استاد حسن زیرک ! " اگه بپرسم این ترانه برای کیه ؟ همه می دانند:«استاد حسن زیرک» اگه بپرسم آهنگش برا کیه ؟ «استاد حسن زیرک» . جالب اینجاست که تنظیم هم از خود استاد است .

نه ! انصاف داشته باشیم . شکی در توانایی های استاد حسن زیرک نیست . ترانه سرایی ، ملودی کار ، آهنگ سازی ، تنظیم ، اجرا ، همه نمی تواند کار یک نفر باشد. کسی مجتبی میرزاده ، مرتضی صنعتی و... را نمی شناسد آهنگسازانی که آثار بسیار ارزشمندی خلق کرده و توسط خواننده های بنام آنرا  اجرا کرده اند و شهره ای در حد جهانی برای آنان به ارمغان آورده البته نه برای آهنگساز ، بلکه برای خواننده .  هیچ یک از ما دوست ندارد اثری که از آن خود است به دیگران نسبت دهند.

مرتضی صنعتی

فیض اله پیری/ در میان چهره های موسیقی کرمانشاه «مرتضی صنعتی» نامی آشناست. هنرمند 54 ساله، اگرچه کهنسال و پیر گشته اما صدای ویولون او سوزوگداز ایام جوانی و خاطرات خاص آن زمان را برای خود و مخاطبان تداعی می کند. انگشتان هنرمندش ملودی‌های کرمانشاه را با چیره دستی اجرا می‌کنند و ساز او هنوزمی‌تواند بیانگر آهنگ‌های کوچه پس کوچه‌های محلات قدیم کرمانشاه باشد. در قصرشیرین زاده شده و در کرمانشاه بزرگ. آن زمان که آموزگار دوران ابتدایی‌اش « ویولون» می‌نواخت، او هم به این ساز علاقه‌مند گشت و به یادگیری آن همت گماشت. «گلهای رنگارنگ» و «گلهای جاویدان» در برنامه رادیو و تلویزیون که استادانی همچون « پرویز یاحقی» ،«حبیب الله بدیعی» و «علی تجویدی» در آن حضور داشتند، تنها وسیله آموزش سالهای نه چندان دورش بود. صنعتی تنها از این طریق به دنبال موسیقی رفت و فرزندانش را به آموزش این هنر تشویق می کرد. «علیرضا» فرزند ارشد او که ویولون به دست می‌گیرد، مسئول واحد موسیقی رادیو پیام تهران است. «مجتبی» سنتور می‌نوازد و« پریا» کیبورد. دختر او نیز برنامه « دیارخوه‌ش نیشان» را به زبادی کردی در رادیو کرمانشاه اجرا می کند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  بیست و پنجم فروردین 1388ساعت 11:50  توسط kaya  | 

علیرضا قربانی (خواننده)

 

 wejananچند شب پیش از کانال "کوردسات" شاهد اجرای آهنگ های کردی-فارسی آقای قربانی بودم که شعف من و خانواده ام را بر انگیخت . این بهانه ای شد تا بیشتر با این خواننده آشنا شویم.تیتراژ پایانی سریال "مدار صفر درجه "را بخاطر دارید (وقتی گریبان عدم با دست خلقت می درید ...) بگذارید این نقطه شروع آشنایی ما باشد .آقای علیرضا قربانی متولد ۱۳۵۱ در شهر تهران است . در کودکی قرائت قرآن را یاد گرفته است و از سال ۱۳۶۳ به طور حرفه ای به یادگیری ردیف آوازی روی می آورد او از محضر استادانی چون خسرو سلطانی ، بهروز عابدینی ، مهدی فلاح ،دکتر حسین عمومی و... بهره برده است . همچنین در ارکستر ملی ایران از سال ۱۳۷۸ به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی اجراهای متعددی داشته است . از آلبوم های او می توان به اشتیاق ، خشت و خاک ، فصل باران ،از بودن و سرودن و همچنين آهنگ سريال هاي تلويزيوني كيف انگليسي ،مدار صفر درجه ، شب دهم ، روشنتر از خاموشي ،پرده عشق و... اشاره كرد. لازم به ذکر است هفتم و هشتم شهریور ماه همراه با گروه اشتیاق و کوارتت زهی ایران در کاخ نیاوران به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

[وب سایت این هنرمند ][کیف انگلیسی] [مدار صفر درجه]

+ نوشته شده در  سی ام مرداد 1387ساعت 10:6  توسط kaya  | 

جهت دیدن و دریافت  آثار ساچمانه ، بناگوێ ( ورده به ز م) ،شعر ، هنرمند "بێ ناز" و همچنین دریافت لینکهای دیگر اساتید  کلیک کنید

 
+ نوشته شده در  پانزدهم مرداد 1387ساعت 15:9  توسط kaya  | 

kamkars

گروه کامکارها

گروه موسیقی کامکارها در سال 1344برای نخستین بار در سنندج، به عنوان گروهی خانوادگی به سرپرستی استاد حسن کامکار(ویلن) و عضویت هوشنگ(آکاردئون)، بیژن(خواننده)، پشنگ(سنتور)، قشنگ(خواننده و ویلن) و ارژنگ(تمبک)تشکیل شد و برنامه های متعددی را در باشگاه افسران، مدارس و تالارهای شهر سنندج اجرا کرد. کامکارها اوّلین تمرینات خود را شب ها در کنار حوض کوچک حیاط منزل شان انجام می دادند...

[سایت کامکارها]   [نوانمایی از این هنرمندان ]

+ نوشته شده در  یکم تیر 1387ساعت 15:39  توسط kaya  | 

مهرداد کریم خاوری

سایت هنرمند/ روز بیست و پنجم مهر ماه سال یکهزار و سیصد و چهل و هفت در شهر سنندج به دنیا آمدم ، در خانواده ای که پدرم ( رحیم کریم خاوری ) صدای بسیار رسایی داشتند و به زیبایی آواز می خواندند وجزو معدود کسانی بودند که برای نخستین بار در رادیو به اجرای موسیقی پرداختند و به دلیل علاقۀ خاصی که به هنر موسیقی داشتند من و برادر کوچکم ( فردین کریم خاوری ) که هم اکنون یکی از حرفه ای ترین نوازندگان و آهنگسازان می باشد را در این امر تشویق و تمام امکانات لازم جهت فراگیری موسیقی را برای ما فراهم ساختند .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوازدهم خرداد 1387ساعت 17:1  توسط kaya  | 

علی عسکر کردستانی سید علی عسکر کردستانی

وبلاگ روستای صلوات آباد/ سیدعلی عسگر (اصغر) کردستانی در1260 در روستای صلوات آباد از توابع سنندج به دنیا آمد پدرش سید نظام از سادات کردستان بود و از نوجوانی او رابه مکتب یکی از مشایخ بزرگ دینی فرستاد ودر قرائت قرآن به استادی رسیدشهرت او تمام ایران رادربرگرفت صفای باطنی و فروتنی او افزون برحسن وموهبت خدادادی  دل همه مشتاقان را تسخیر کردواز آن جا که بسیار بخشنده بود . نغمه های روحبخش رانثار دوستداران میکرد وبسیار زود به محفل بزرگان کردستان راه یافت  وبه تشویق یکی ازاین خاندان به تهران آمد وصفحاتی را به کردی ضبط نمود .

      ایشان کاملا ردیفهای موسیقی را می شناسندولی اطلاعی در دست نیست که چگونه آموزش دیده است.آقای عباس کمندی درکتاب سید علی اصغر کردستانی می نویسد یک شب در تهران در خانه یکی از رجال مملکتی با حضور جمعی از دولتمردان و هنر مندان و ادبای تراز اول جشنی بر پا بود سردار اعظم سید را به همراه خویش می برد که در آن مجلس قمر الملوک وزیری نیز بوده و بعد از آواز قمر، سید نیز معرفی می شود وسید یک پرده بالاتر از صدای قمر شروع به خواندن می کند وتحسین همگان رااز جمله قمر برمی انگیزدوسید یک ماه در تهران ماند ودر یک شرکت صفحه پر کنی سی آهنگ را ضبط میکند و صفحات با همراهی برادران  نی داوود ضبط شدکه تعداد زیادی از اینها از بین رفته و حدود سیزده آهنگ از آنهاباقیست که در اختیار عموم توسط موسسه ماهور قرا ر داده شده است .

      همانطور که گفته شد سید ، موسیقی ردیفی را خیلی خوب می شناخته وشاید به احتمال فراوان در تبعید عارف قزوینی به سنندج ازایشان فرا گرفته باشد . وی در خواندن بسیار محزون ونزدیک به خواننده های آن زمان می خواند اما صدای بسیار پر تحریرو زیر وارتفاع زیاد صدا نشان از ذات وطبیعت زاگرس دارد ومی توان گفت سید از خوانند گان زمان خویش چیزی کم نداشته وبرابری میکرده ومیتوان ادعا کرد که به قول استاد تعریف ایشان مکتبی به نام مکتب کردستان در کنار دیگر مکاتب آوازی به وجود آورده که متاسفانه دنبال نشده وشنوندگان فارس زبان را بازبان کردی تحت تاثیر قرار داده ومجذوب صدای خویش نموده امید دارم روح آن بزرگوار از بنده حقیر بخاطر قصور در کوتاهی مطلب راضی باشد.روحش شاد .

 

 

 آهنگ «اي رفيقان طريقت»

 

+ نوشته شده در  یکم بهمن 1386ساعت 9:51  توسط kaya  | 

برای دیدن نوانمای این هنرمند کلیک کنید کاک محمد یوسف سیفی

 

سال های سال است که صدای گرمش در محافل آشناست .

آوای نرمش از طبیعت می گوید ، از صدای آب ، باد، باران .

 از صدای آن پرنده که لانه می سازد.

از انسان می گوید واز آنچه برایش در تقلا است . از عشق ، از زندگی ، از هر آنچه که به او امید می دهد .او از وراء می گوید....

 

  »» نوانما            »» کلیپ ۲۰۰۵      

+ نوشته شده در  دوم دی 1386ساعت 15:37  توسط kaya  | 

 Ahmet kaya

ویکی پدیا، دانشنامه آزاد/احمد کایا ،(ترانه سرا/خواننده/آهنگساز/نوازنده)

در سال 1957 در شهر مالاتیای کشور ترکیه به دنیا آمد. در یک خانواده کردتبار شش نفره. پدر او کارگر کارخانه نساجی بود. بعد از چند سال خانواده با رویای یک زندگی بهتر به استانبول می کوچند و در محله فقیر نشین کوجامصطفاپاشا ساکن می شوند. کایا در همان کودکی علاقه وافری به باقلاما نشان می داد و در ضمن طبع شاعری هم داشت.از اولین اشعار او درسن 5 سالگی که در مدح برادر بزرگتر خود یاشار سروده بود این است:«فولکسی خواهم خرید نامش را یاشار خواهم گذاشت. » روزی پدر در روز تولدش باقلامایی برای او تهیه کرد که پول آن را با چند روز اضافه کاری بدست آورده بود. کایا در سن 9 سالگی اولین برنامه رسمی تکنوازی باقلامای خود را در روز جهانی کارگر اجرا کرد. پدرش با کوچ به استانبول چندان به هدفش نرسید و شغلی نازل تر مثل شستشوی ماشینهای نمایشگاه نصیبش شد . احمد هنگام بازگشت از دبستان پدر را در حال حمالی برای ترک زبانها می دید و با خود می گفت وقتی بزرگ شدم یک نمایشگاه می خرم تا پدرم اباب خود باشد. اما این رویایی بیش نبود و پدر با مرگش آنها را با کوله باری از درد و تنهایی رها کرد. کایا در سن 14 سالگی تحت تاثیر جو سیاسی آن زمان ترکیه که ناشی از دو کودتای پی در پی به نام کونان اورن اولین  اشعار رسمی خود را سرود. همزمان شغلهایی از قبیل رانندگی کامیون ، فروشندگی و ...را تجربه می کند. در سال 1985 تصمیم به انتشار آلبومی از کارهایش را می گیرد و راهی خیابان اون کاپی (محله هنری استانبول) می شود.به خاطر اینکه موسیقی او در قالب هیچ کدام از سبکهای موجود در ترکیه قرار نمی گیرد بلکه بیشتر به موسیقی ایرانی شبیه بود ، کسی حاضر به سرمایه گذاری نمی شود.در آخر با کمک تعدادی از دوستان خودش آلبوم نخست خود را با نام گریه نکن کوچولو را ضبط و منتشر می کند. این آلبوم به سرعت از طرف دولت توقیف و جمع آوری می شود.اعتراضهای مکرر کایا نتیجه می دهد و کار به جراید کشیده می شود و دادگاه رای لغو توقیف آلبوم را صادر می کند.استقبال فوق العاده از این آلبوم ، کایا را در راهی که انتخاب کرده مصمم تر می کند. از آن تاریخ به بعد کایا به عنوان صدای مردم پایین دست جامعه و کردهای لگدمال شده کشور ترکیه در می آید. آواز خوانی را به عنوان سلاحی برای مبارزه با نا عدالتیهای اجتماعی و کردستیزی حاکم بر سرزمینش برمی گزیند و بارها دستگیری وحبس وتوقیف آلبومها و لغو کنسرتهایش را تحمل می کند. کنسرتهایی که گهگاه مجوز اجرایشان را دریافت می کند در سرتاسر کشور با استقبال بسیار بالایی مواجه می شود. او همواره پا برهنه بر صحنه کنسرتهایش ظاهر می شود و انگشتانش را به نشانی پیروزی بالا می گیرد. سبکهای مختلفی را در موسیقی تجربه می کند.از موسیقی محلی وسنتی گرفته تا رپ و راک که البته در همه آنها موفق بود.  به غیر از ترانه های خودش از سروده های شاعران و ترانه سرایان معتبر و ترک زبان مانند ناظم حکمت، اورهان ولی، احمدعارف، انور گوکجه، حسن حسینی گیل، نواز چلیک، آتیلا ایلهان، اولکو تامیر، یوسف هایال اوغلو، جان یوجل، علی چینار، اورهان اکوتان و همسر وفادارش گلتن هایال اوغلو هم استفاده می کند. آلبومهایش در ردیف پرفروشترین آلبومهای سال قرار می گیرد. سرانجام آلبوم چهاردهم وی با نام (ترانه ام برای کوهها) رکورد فروش را در سال 1994 می شکند و با 1.5 میلیون کاست فروش ، پرفروشترین کاست قرن می شود. هر ترانه ای که اجرا می کند به یک حادثه بدل می شود و از دادگاهها برایش اقامه دعوا می شود.به قول خودش نشانی دوم او اداره امنیت و ملی ترکیه است. با وجود این فشارها بیش از 16 آلبوم به نامهای:

عصیان میکنم،نام کد بختیار،دچار درد سر شدم،ترانه صبح،دیوار عشق،دموکرات خسته،زمانی می رسد، ترانه ام برای کوهها،دست نزن آتیش می گیری،رو در روی دوست و دشمن و مرا دریاب و ...

رامنتشر می کند و برای بسیاری از خوانندگان ترک ترانه و آهنگ می سازد.حکومت ترکیه رفته رفته مجبور می شود مزاحمی به نام احمد کایا را بپذیرد و ترانه های گزنده و ظلم ستیز او را تحمل کند.با حضور در هر برنامه تلویزیونی آمار تماشاگران آن برنامه به شکل حیرت آوری بالا می رود و مصاحبه اش با هر روزنامه فروش آن روزنامه را تضمین می کند. با استفاده از حروف اول نام خود و همسرش شرکت تولید آلبومی را با نام ( جی.ای.کی)راه اندازی می کند و درهای آن را رو به آثار متعهد و با کیفیت هنرمندان تازه کار باز می گذارد.در سرتاسر جهان اقدام به برگزاری کنسرت می کند و همواره برآرمان اولیه خود تاکید دارد.در این سالها چندین جایزه از فستیوالهای مختلف داخلی و خارجی دریافت می کند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یازدهم آذر 1386ساعت 16:41  توسط kaya  | 

    

سیـاچـمانه

« "سیاچمانه" به معنی سیه چشمان است ، فرح بخش است و مضمون عشقی دارد . با بکار گیری همزمان صدای گلو ، سینه  و حرکات سر به وجود می آید . »

دکتر صدیق صفی زاده در کتاب " تاریخ موسیقی کردی "  با بیان مطلب فوق خاطر نشان می کند که : سیاچمانه یکی از مقام های سی گانه موسیقی کردی است که از لحاظ محتوایی مضنون عشقی آن بر محتوای مجلسی و مذهیی اش ارجحیت دارد . زبان شعر سیاچمانه اورامی است که از پنج بخش زبان کردی {کرمانجی شمالی  و جنوبی ( که بادینانی ، سورانی و اردلانی از آن جمله اند ) ، گورانی ، لکی و لری } بخش گوران را شامل می شود . گوران در بین ساکنین اورامانات رایج است که گستره آن در استان های کردستان ، کرمانشاه و همچنین کردستان عراق است .سیاچمانه همانند بیشتر مقام های کردی از گوشه های دستگاه شور در موسیقی است . نزدیکترین مقام به سیاچمانه ، "هوره " است که آن هم مختص اورامانات است . البته در تقسیم بندی ها ، سیاچمانه را زیر شاخه هوره خوانده اند ولی آن از لحاظ محتوایی در زمره مقام های مجلسی است و مضامین آن بیشتر مذهبی بوده و در تاریخ زرتشت به آن بسیار اشاره شده است .

عثمان خالدی که عموم مردم کردنشین بنام " عثمان کیمنه ای" میشناسند از جمله استادان مسلم این هنر بود .

 

+ نوشته شده در  بیست و دوم اردیبهشت 1386ساعت 21:29  توسط kaya  |